English Pусский



יצירת קשר

הסניף הראשי:
בהדרכת סנסאי עודד פרידמן,
מאמן קרטה בכיר
חגורה שחורה דאן 8

מרכז קהילתי בית אבא חושי
רח' אבא הלל סילבר 71
נווה שאנן, חיפה
טלפונים:
050-8671900



 
אימון לאחר פציעה צור אפרתי
 
החיים שלנו לפעמים משתנים באופן לא צפוי בעקבות פציעה. לעיתים הפציעה היא קלה ולפעמים היא יותר קשה, אבל מה שבדרך כלל מיחד את הפציעות הוא שכמעט כולן בלתי מתוכננות ולא צפויות. לפעמים הפציעות הן מהאימונים או כתוצאה מהם אולם לעיתים הפציעות נגרמות מגורם חיצוני. דרך ההתמודדות שלנו היא החשובה יותר.
 
מסטר קויאמה מציין בספרו "קרטה דינאמי" כי בהיסטוריה האנושית הקדומה, כאשר האדם חי בחיק הטבע, התמודדות עם  פציעות הייתה לעיתים יומיומית. אלו היו "פציעות מינוריות" ונגרמו במהלך ציד, ריצה ממקום למקום, בריחה מטורפים, נשיאת משאות ועוד. הפציעות הללו סייעו לחיזוק העצם ושיפרו את יכולת השרידות האנושית. אך כיום כאשר אנו חיים בתרבות המודרנית המגוננת עלינו מפני פציעות מסוג זה, נותרנו חשופים להחלשות העצמות השרירים ומערכות העצבים המקיפות אותם, דבר הפוגע ביכולת השרידות וביכולות הגופניות. לכן, מציין מאסטר קויאמה, כל כך חשובה פעילות הקרטה המשלבת חיזוק מערכות השרירים והעצבים וכן מחזקת את העצמות.
 
אך המאמר אינו עוסק בפציעות מינוריות, כי אם בפציעות קשות יותר, כגון: שברים, נקעים, פגיעות בחוליות או מפרקים שונים, קרעים של שרירים, גידים, סחוסים ופגיעות המשלבות ביניהם מספר פציעות שונות. פגיעות כאלו אינן "מרפאות את עצמן", לעיתים אנו נזקקים לטיפול פולשני ושיקום ארוך וממושך בעקבות הפציעה, דבר המונע מאיתנו חזרה מיידית למשטח האימונים.
פעמים רבות  נוצר קונפליקט פנימי, מצד אחד הרצון לחזור מהר לפעילות – כדי לא להתנוון, לא לאבד את התנופה, הרצון להתמיד, מצד שני החשש לעשות נזק לגוף שעלול לגרום נזק חמור יותר.

אחד הכללים החשובים בניסיון לפתרון הקונפליקט (מלבד חוות דעת מקצועית רפואית טובה ומתאימה) טמונה באמירתו של  מסטר
אוקאזקי "להקשיב לגוף שלכם" (Listen to your body). להתאמן בצורה מאוזנת וזהירה בהתאם להנחיות הרפואיות, הנחיות המאמן והתחושה הפנימית.
פעמים רבות הבעיה המשמעותית היא חזרה לאימונים לאחר ההחלמה מ
פציעה, וככל שמשך הפסקת האימונים ארוך יותר, כך הבעיה מחריפה. מניסיונו האישי של כותב המאמר, מומלץ מאוד להגיע לדוג'ו למכון, אפילו רק כדי לצפות, ללמוד מהצפייה ולהישאר בקשר. עשייה זו עלולה לתסכל, אך יש לשאוף להוציא את הטוב מהחוויה ולצבור מוטיבציה להמשיך להתקדם.

בנקודה זו חשוב לזכור את אמירותיו של סנסאיי
עודד, שמניסיונו האישי מזכיר מידי פעם  פתרונות אלטרנטיביים במצבים של מגבלות פיסיות. כגון: אימון מנטאלי, אימון מחשבתי, אימון פסיכולוגי וכו'. באם קיימת בעיה בגפיים התחתונות – לבצע אימון מאוזן  בגפיים העליונות וכד'

החיסרון הגדול ביותר בפציעות, בעיקר אורטופדיות הקשורות לעצמות או מפרקים, הוא שפעמים רבות ההחלמה אינה מוחלטת והשלכותיה נותרות ולכן יש ללמוד לחיות עימן. חשוב להישאר מודעים לחולשות הגוף ולהציב את הגבולות הנכונים ולא ל"משוך אותם" ולגרום נזק. חשוב לא פחות לקבל את המגבלות החדשות/ישנות באהבה ולהתייחס אליהם אותם בצורה מושכלת. לוותר במקום שעלול להחמיר את ה
פציעה וללחוץ במקום שאפשר לפתח, כמובן בהתאם להנחיות הגורמים המקצועיים הרלוונטיים (רופא, פיסיותרפיסט, סנסאיי וכו')

כדאי להסתכל תמיד על "חצי הכוס המלאה", אומנם לאחר פציעה קיימות פעמים מגבלות פיסיות וישנם לא פעם לחצים נפשיים כאלו או אחרים אך מאידך המודעות הגופנית עולה, ההתמודדות מחשלת והקשר בין הגוף למחשבה משתפר .

ושנהיה  בריאים.

צור אפרתי - מחבר המאמר, חגורה שחורה דאן 3 J.K.A, מתאמן כ- 25 שנים מגיל 5. נפצע במלחמת לבנון השניה.
נכה צה"ל מתאמן ומשתקם באופן סדיר.
 חזרה לעמוד מאמרים    

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...
בית הספר היוקרתי לקרטה והגנה עצמית בהדרכת עודד פרידמן | טלפון 050-8671900 | www.shotokan-ryu.co.il
 

לייבסיטי - בניית אתרים